۳۰ - شهریور - ۱۳۹۷


 

 

 

وزیر امور خارجۀ ایران در روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریور [۱۳۹۷] ، در واکنش به اظهارات برایان هوک، رئیس «کارگروه اقدام ایران»، گفت که آمریکا نمی‌تواند به دنبال مذاکره با تهران برای دستیابی به یک پیمان جدید باشد، در حالی که با خروج از توافق هسته‌ای وین تعهدات خود را نقض کرده است .

برایان هوک یک روز قبل از آن گفته بود، ایالت های متحد آمریکا به دنبال دستیابی به پیمانی با ایران است که هم فعالیت‌های هسته‌ای و هم برنامۀ موشکی آن را در بر گیرد .

وی در سخنرانی خود توافق هسته‌ای وین را «توافقی شخصی میان دو دولت» نامید و گفت، آمریکا اما این بار به دنبال یک پیمان است. در قوانین آمریکا آمده که پیمان‌های میان ایالت های محتد آمریکا و دیگر کشورها باید به تصویب کنگره برسد .

محمدجواد ظریف اما اظهارات آقای هوک را رد کرد. وی در توئیتی نوشت: « ایالات متحده [آمریکا] برجام را یک توافق شخصی میان دو دولت می‌نامد و ادعا می‌کند که در پی یک پیمان است. [اما] چنین نیست ».

وی در ادامه تاکید کرد ، برجام معاهده‌ای است که شورای امنیت سازمان ملل [ متحد ] بر آن صحه گذاشته، اما ایالت های متحد آمریکا تعهداتی را که ملزم به اجرای آن بود، نقض کرده است .

دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه تهران روز ۱۳ آبان آغاز می‌شود که شدیدتر از تحریم‌های اولیه خواهد بود ؛ چرا که صنعت نفت ایران را نشانه می‌رود. ایران در این شرایط پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای مذاکره بدون پیش شرط را رد کرده است.

آقای ظریف نیز در توئیت خود عنوان کرده که «ظاهراً ایالات متحده درخواست‌ها برای صلح را صرفاً به استهزا می‌گیرد».

این توئیت با ویدئویی از اعتراض یک زن به برایان هوک در جلسۀ سخنرانی او همراه است که می‌گوید جامعۀ جهانی و متحدان آمریکا می‌خواهند توافق هسته‌ای با ایران حفظ  شود، از جمله آلمان و فرانسه و بریتانیا. این معترض بعد این پرسش را مطرح می‌کند که « آیا تحریم‌ها به حکومت ایران ضربه می‌زند یا به مردم ایران ؟ »

اتحادیۀ اروپا خواستار حفظ توافق هسته‌ای است ، اما تاکنون نتوانسته مانع فرار بسیاری از شرکت‌های اروپایی شود که برای اجتناب از مجازات آمریکا، فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کنند .

 

برگرفته از : پایگاه رادیو فردا

نظر شما