۲۶ - فروردین - ۱۳۹۵
محمد حیدری


Mohammad Esmael - e  Haydarali

اشاره : 

در شرایطی که عربستان تحرک دیپلماسی بی سابقه ای را در منطقه آغاز کرده و با تشکیل مثلث عربستان – ترکیه و مصر، می کوشد به بازیگر اصلی و بلا منازع منطقه ی خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود ، برخی دولتمردان با نفوذ آمریکا ، از امکان انتشار ۲۸ صفحه گزارش فوق محرمانه رویداد ۱۱ سپتامبر آغاز به سخن کرده اند . این دولتمردان زمانی در این باره لب به سخن گشوده اند که عربستان در نقش کارچرخان اصلی ، زمام کارها را در اجلاس سران کشورهای اسلامی ( که هم اینک در استانبول در حال برگزاری است ) در دست گرفته است . من این خبر را بدون نتیجه گیری ، و تنها برای آگاهی هموندان در زیر بازتاب می دهم . تنها نظری که می دهم این است : اگر اسناد منتشر شود ، شاهد یک زلزله ی سیاسی ۸ ریشتری که کانون آن در ریاض است ،خواهیم بود و اگر باز هم انتشار این ۲۸ صفحه به تعویق افتد ، باید منتظر بمانیم تا معلوم شود چه بده – بستان تازه ای بین واشنگتن و ریاض انجام گرفته ( یا خواهد گرفت ) . این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر برنامه ها تغییر نکند ، قرار است آقای اوباما ده روز دیگر به عربستان سعودی سفر کند .

* * * * *

شبکه « سی بی اس » آمریکا با پخش گزارشی در برنامه ی «۶۰ دقیقه » خود پرده از اسناد جدیدی برداشت که بر نقش عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی در آمریکا تاکید می‌کند. به گزارش شبکه ی « سی بی اس » آمریکا در این برنامه به تحلیل اسناد محرمانه موسوم به اسناد « ۲۸ صفحه ای » درباره ی حوادث یازدهم سپتامبر که تاکنون فاش نشده اند، پرداخت. این شبکه گفت: انتظار می رود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ۱۰ روز دیگر به عربستان سفر کند و این در حالی است که مسئولان سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) سرگرم بررسی امکان افشای یکی از سری ترین اسناد کشور معروف به اسناد « ۲۸ صفحه ای » درباره ی حوادث یازدهم سپتامبر هستند. این اسناد پرده از وجود شبکه پشتیبانی سعودی از عوامل این حادثه در زمان حضورشان در آمریکا برمی دارد. به گزارش شبکه ی العالم، در برنامه ی شبکه ی « سی بی اس » با افرادی مصاحبه شده است که به نحوی از اطلاعات موجود در این اسناد که به مدت ۱۳ سال محرمانه مانده بودند، اطلاع یافته اند. یکی از این افراد، سناتور سابق « باب گراهام » است که ریاست کمیته ی تحقیقات در سازمان جاسوسی آمریکا را هم بر عهده داشت. وی همچنین از رؤسای کمیته تحقیقات مشترک با مجلس سنا درباره ی شکست جاسوسی آمریکا در اثنای حوادث یازدهم سپتامبر بود. وی بدون اشاره به اطلاعات محرمانه ی این اسناد، فقط درباره ی شبکه ای از افراد صحبت کرد که گمان می رود از عوامل حادثه در زمان اقامتشان در آمریکا حمایت کرده‌اند. وی در این برنامه گفت: « باور کردنی نیست کسانی که اصلا زبان انگلیسی نمی دانند و قبلا به آمریکا سفر نکرده اند و حتی تحصیلات دبیرستانی هم نداشتند، بتوانند بدون پشتیبانی از داخل آمریکا، چنین کار پیچیده ای را انجام دهند. »

گراهام در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما عربستان، این پشتیبانی را انجام داده است، بدون درنگ گفت: « البته، و این پشتیبانی کاملا اساسی بوده است.» وی گفت که عوامل مختلفی در این کار دست داشته اند. دولت عربستان در کنار برخی طرف ها و جمعیت هایی تحت پوشش جمعیت های خیریه در این حادثه دست داشته اند. گراهام معتقد است که به منظور حفظ روابط حساسی که بین آمریکا و عربستان وجود دارد و از آنجا که عربستان مهد پرورش حکام و سردمداران پول است، در تمام مدت سعی شده تا بر نقش این کشور در این حادثه سرپوش گذاشته شود.

« تیم رومر » ، سناتور سابق آمریکایی از حزب دموکرات و سفیر آمریکا در هند هم اولین بار به عنوان عضو کمیته ی تحقیقات مشترک و سپس به عنوان عضو کمیته ۱۱ سپتامبر، این اسناد را خوانده است. رومر گفت: « در این اسناد به احتمال حمایت رسمی و دولتی عربستان از دو نفر از عوامل این حوادث که در کالیفرنیای جنوبی اقامت داشتند، اشاره شده است و این اطلاعات به منظور بررسی در اختیار کمیته ی حقیقت یاب یازدهم سپتامبر قرار گرفته است. » وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در اسناد ۲۸ صفحه ای آمده است، همه را شگفت زده خواهد کرد، گفت: « اطلاعاتی که در گزارش کمیته حقیقت یاب ۱۱ سپتامبر درباره ی حوادث « سن دیه گو » و « لس آنجلس » مبنی بر دخالت عربستان در آنها آمده است، شما را حیرت زده خواهد کرد ».

« باب کری » دیگر سناتور سابق آمریکایی نیز به عنوان یکی از ۱۰ عضو کمیته ی حقیقت یاب یازدهم سپتامبر معتقد است: « اسناد ۲۸ صفحه ای باید منتشر شوند. » وی با اشاره به نقش عربستان در این حوادث، خطاب به دولتمردان این کشور گفت: « شما نمی‌توانید به تروریست‌ها پول بدهید و بعد بگویید که اقدامات آنها ربطی به ما ندارد ».

 « جان لیمان » ، دبیرکل نیروی دریایی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ریگان هم گفت: « ۱۵ نفر از ۱۹ نفر عوامل حوادث یازدهم سپتامبر از اتباع عربستان بودند. آنها از شاگردان مکتب سعودی بودند و در همان اولین روزی که پا به مدرسه گذاشتند، با تفکر افراطی گری آشنا شدند. »

 گفتنی است که « لیمان » ، وهابیت را صورت محافظه کارانه و افراطی از اسلام معرفی کرد که در عربستان ریشه دوانده و به تمام بخش های جامعه در این کشور سرایت کرده است. وی گفت: « پس از نفت، وهابیت دومین صادرات بزرگ عربستان به دنیاست و علمای وهابی در این کشور با چنبره زدن بر پست ها و سمت های بالا، میلیاردها دلار برای ترویج افکار خود هزینه می کنند. »

                                                                                                                 ۲۶  فروردین  ۱۳۹۵

نظر شما