۱ - بهمن - ۱۳۹۹


 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در روز سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹  کار خود را آغاز کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد، در سال جاری ۶۸ درصد از ناشران کتاب چاپ اول داشته‌اند و ۲۴ درصد از آنها بیش از ۱۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند. این واقعیت نشان می دهد که ناشران حتا در وضعیت بحرانی همه گیری کرونا ، وظیفۀ خود را فراموش نکرده اند و برای پیشرفت و بالندگی فرهنگ می کوشند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی با عرضۀ بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه آمادۀ تامین کتاب و منابع دیجیتالی ایرانیان هستند.

 همۀ کتاب‌های ایرانی ای که در نمایشگاه مجازی کتاب برای فروش عرضه شده اند، با ۲۰ درصد تخفیف از بهای پشت جلد به فروش می رسند. در این نمایشگاه کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد به فروش می رسند. همچنین کتاب خریداری شده از این نمایشگاه به رایگان برای خریدار آن، در هر جای ایران که باشد، فرستاده می شود. تمام فرآیند خرید کتاب در یک پایگاه (سایت) انجام می‌شود. بازدید از کتاب های این نمایشگاه مجازی و خرید آنها، در ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان‌پذیر است که یکی از مزیت‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.

 علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب های مورد علاقۀ خود، از اول تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ به سامانه tehranbookfair.ir مراجعه کنند و به خریداری کتاب‌های مورد علاقه بپردازند.

آگاهی مردم از آغاز به کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران

نکتۀ مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که شاید آگاه نبودن جامعه از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و کم بودن تبلیغات و نبود خبررسانی، دلیل رونق نیافتن این نمایشگاه باشد. همچنین از آنجا که این نمایشگاه به عنوان «نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» برگزار می شود، طبیعی است که کم و کاستی هایی داشته باشد که به تدریج و در طی سال‌های آینده برطرف شود.

خریداران چگونه می توانند از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید و کتاب بخرند؟

ایوب دهقانکار در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون کلیات نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت:«نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه از ساعت ۹ صبح آغاز به کار خواهد کرد و به‌صورت ۲۴ ساعته به ارائه خدمات می‌پردازد.»

 وی به نحوۀ خرید و فرستاده شدن کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و تاکید کرد: «نحوۀ خرید کتاب برای علاقمندان با ایجاد صفحۀ کاربری از طریق عضویت در سامانه و دریافت کد کاربری امکان پذیر خواهد بود. همچنین در این نمایشگاه محدودیت خرید وجود ندارد و خرید کتاب برای همگان آزاد است.»

 دهقانکار به نحوۀ پرداخت بهای کتاب خریداری اشاره کرد و گفت: «پرداخت وجه خرید کتاب تنها از طریق درگاه‌های داخل سامانۀ نمایشگاه مجازی معتبر است. هرگونه پرداخت اعم از خرید کتاب یا دریافت مرسوله، خارج از این درگاه‌ها مجاز نیست و مسئولیت آن بر عهدۀ خریدار است و پرداخت بهای کتاب خارج از سامانه ممنوع است. درج نشانی پستی دقیق و قابل استناد توسط خریدار الزامی است .»

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نکات مهم دربارۀ نشانی محل دریافت کتاب را مورد بررسی قرار داد و افزود: «درج نشانی پستی دقیق و قابل استناد توسط خریدار الزامی است و تغییر نشانی پس از تکمیل فرایند خرید و پرداخت وجه، امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، امکان تحویل کتاب به خریدار در اماکن عمومی همچون کافه، کافی‌نت، رستوران، هتل و مانند آن وجود ندارد و مسئولیت هرگونه خطا در نشانی بر عهدۀ خریدار خواهد بود. همچنین محتویات بستۀ ارسالی کتاب‌های خریداری‌شده به همراه فاکتور خرید فرستاده می‌شود.»

 وی به ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت : «برای آگاهی علاقمند اطلاع دهی از شیوۀ فرستاده شدن کتاب به خریدار تدابیری اندیشیده شده و شرکت پست ایران پیامک کد رهگیری بسته کتاب های خریداری شده را به شمارۀ تماس خریدار می فرستد. همچنین درج شمارۀ تلفن متصدی ارسال در پنل خریدار در صورت ارسال از طرق دیگر مشخص می‌شود.»

 رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران رویکرد قابل توجه نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دسترسی رایگان خریدار به کتاب، از طریق پست کتاب یا هر روش دیگر است. در این نمایشگاه هزینۀ رساندن کتاب به دست خریدار به عهدۀ ناشر گذاشته شده و درخواست وجه اضافه ممنوع است.»

خریداران کتاب در سرتاسر ایران می توانند از نمایشگاه مجازی  کتاب تهران خرید کنند.

دهقانکار بیان کرد: «محدودیت از بعد جغرافیایی جهت فروش و خرید کتاب وجود ندارد و خرید از هر انتشارات در سراسر کشور ممکن است. نکتۀ قابل توجه اینکه امکانات جستجوی کتاب شامل جستجوی پیشرفته و عادی از طریق نام کتاب و ناشر به راحتی امکان پذیر است و تنها شرط نهایی شدن خرید کتاب، پرداخت قیمت تعیین‌شدۀ کتاب توسط سامانه است، و تکمیل فرایند خرید افزودن کتاب به سبد خرید صرفاً به معنی رزرو موقت کتاب است. خریداران و علاقمندان باید توجه داشته باشند که در هنگام خرید کتاب مشخصات کتاب اعم از عنوان، ناشر، سال نشر، قیمت را مورد بررسی قرار دهند تا با مشکل مواجه نشوند. همچنین پس از پرداخت و تکمیل فرآیند خرید، امکان تغییر یا لغو سفارش وجود ندارد.»

 وی در همین راستا ادامه داد: «به منظور دستیابی بهتر علاقمندان، ساعات پاسخگویی متصدیان پنل ناشران از ۹ تا ۱۸ است و بازدید کنندگان از سامانه، در نشانی tehranbookfair.ir می‌توانند از کتاب های این نمایشگاه مجازی دیدن کرده و کتاب‌های مورد علاقۀ خود را خریداری کنند.»

ثبت‌نام ویژۀ ناشران مکتوب

دهقانکار پیرامون تعداد ناشران شرکت کننده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران چنین گفت : «نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با مشارکت هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی و ۱۸۰ ناشر خارجی با عرضۀ بیش از ۱۲۰ هزار عنوان کتاب است. همچنین کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه شده است از این تعداد تعداد ناشران داخلی ثبت‌نام کننده اولیه ۱۷۳۲ ناشر وتعداد عناوین عرضه‌شده ناشران داخلی نیز بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان است که از این تعداد ناشران داخلی ثبت‌نام کننده اولیه ۱۷۳۲ ناشر وتعداد عناوین عرضه‌شده ناشران داخلی بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان است .سال مبنای عرضه و فروش کتب ناشران خارجی سال ۲۰۱۷ به بالا بوده است.

رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصریح کرد: «محاسبۀ قیمت کتاب های خارجی به صورت ریالی و بر اساس نرخ مصوب ارز و تسویه حساب با ناشران در ۱۵ روز کاری پس از صحت سنجی انجام خواهد شد.»

 وی پیرامون یارانۀ خرید کتاب اظهار کرد: «علاقمندان برای استفاده از یارانۀ کتاب می‌توانند به سامانه ثبت‌نام و دریافت یارانه خرید با نشانی https://bon.tibf.ir مراجعه کنند. یارانۀ خرید کتاب به‌صورت اعتباری با ثبت‌نام در سامانه قابل پرداخت است و در زمان خرید کتاب، محاسبه و کسر می‌گردد. همچنین سقف یارانۀ دانشجویان و طلبه های علوم دینی نیز دو میلیون ریال خواهد بود. در عین حال میزان مشارکت یارانۀ دانشجویان و طلبه های علوم دینی ۶۰ درصد دانشجویان و ۴۰ درصد معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خواهد بود .»

 دهقانکار در همین راستا ادامه داد: «سقف یارانۀ اعضای هیئت ‌علمی چهار میلیون ریال بوده و میزان مشارکت یارانۀ اعضای هیئت‌ علمی نیز ۵۰ درصد اعضای هیئت ‌علمی و ۵۰ درصد معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد در نظر گرفته شده و زمان دریافت یارانه  تا اتمام اعتبار در نظر گرفته‌شده برای یارانه خواهد بود.»

 رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به بخش بین‌الملل و فعالیت‌های جنبی اشاره و ابراز کرد: «نشست‌ها و فعالیت‌های جنبی به‌صورت برخط و در بستر فضای مجازی در موضوع نشر داخلی و بین‌الملل بوده همچنین محور نشست‌ها آسیب‌شناسی گذشته، بررسی حال و ارائه راهکار برای آیندۀ صنعت نشر خواهد بود. ۲۴ کشور نیز در بخش بین‌الملل شرکت‌کرده اند همچنین ۳۰ نشست دربخش بین‌الملل برگزار خواهد شد که ۱۸ نشست آن آنلاین و ۱۲ نشست آفلاین خواهد بود. حدود ۱۸۰ سخنران در این سمینار‌ها شرکت می‌کنند که ۹۰ سخنران داخلی و ۹۰ سخنران خارجی خواهد بود.

سامانۀ پیامکی نمایشگاه

دهقانکار عملکرد پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: «سامانۀ پیامکی نمایشگاه سرشماره ۳۰۰۰۴۱۴۱، به‌صورت یک‌طرفه و بدون قابلیت دریافت پیام است. همچنین به منظور جلوگیری از تخلف در نمایشگاه مجازی کتاب تماس با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸- ۰۲۱ پشتیبانی نمایشگاه در اختیار عموم گذاشته شده است. البته راه‌های تماس و پاسخگویی به پرسش ها از طریق فرستادن پیام از طریق منوی «تماس با ما»، فرستادن «تیکت» از طریق منوی «پشتیبانی» در پنل کاربری، تلفن پشتیبانی و مرکز تماس نمایشگاه۹۱۰۰۹۸۹۸- ۰۲۱ و تلفن پشتیبانی ناشران دیجیتال برحامل : گویا ۰۲۱۴۵۲۶۸ (داخلی ۱۸۴، ۲۳۳، ۴۱۵، ۴۰۶) و یا ۰۲۱۸۸۸۴۶۹۶۰ امکان پذیر است و سامانۀ اطلاعات تکمیلی www.ketab.ir نیز در اختیار علاقمندان قرار دارد.»

برگرفته از : www.asriran.com 

نظر شما